موضوع مقاله : سایر
عنوان مقاله : فواید پیادهسازی استاندارد ایزو 9001 در آزمایشگاههای انجام آزمون
تاریخ : 1394/03/09تعداد بازدید : 7479
نویسندگان: احمد ظهیر میردامادی؛ محمد همایونی
مقدمه
ارایه خدمات، در مقایسه با تولید کالا از ویژگیهای خاصی برخوردار است. مهمترین این ویژگیها را میتوان اهمیت تاثیر انسان در زمینه ارایه خدمات، غیرملموس بودن خدمات، ارایه و مصرف همزمان و مواردی مانند آن دانست. ویژگی خدمات سبب شدهاست که بررسی، ارزیابی و بهبود آن به فرایندی حساس و نسبتا پیچیده تبدیل شود. از سوی دیگر، پیشرفت و توسعه در جهان امروز و تغییرات پرشتاب محیطی، آگاهی از تحولات را ضروری ساخته است. ضرورت امر برنامهریزی، امروز بر کسی پوشیده نیست؛ عدم اطمینان ناشی از تغییرات محیطی و کسب سود بیشتر، برنامهریزی را به صورت یک ضرورت انکارناپذیر در آورده است. واضح است که اجرای برنامهها بدون ارزیابی، عملا بیهوده خواهد بود و برای ارزیابی، ابزاری مناسب لازم است. یکی از موثرترین این ابزارها سیستمهای مدیریت کیفیت است. بهویژه در سازمانهای خدماتی که سیستمهای مدیریت کیفیت در بهبود روابط بین مشتری و سازمان میتوانند نقش موثری ایفا کنند. استاندارد ISO 9001 به اجرای اصول بر اساس سیستم و فرایند توجه دارد. همچنین از مهمترین ویژگیهای استاندارد ISO 9001 بخش مستندسازی آن است که ضمن توانمندسازی نیروی انسانی، کمک موثری به حفظ علم و دانش سازمان میکند و سرمایه انسانی سازمان را به نحو مطلوب حفظ مینماید. توانمندسازی نیروی انسانی یعنی ایجاد مجموعه ظرفیتهای لازم در کارکنان برای قادر ساختن آنان به ایجاد ارزش افزوده در سازمان و ایفای نقش و مسوولیتی که در سازمان بر عهده دارند و همچنین آمادگی پذیرش مسوولیتهای بیشتری که میتوانند داشته باشند به گونهای که با بهرهوری همراه باشد. فعالیتهای آزمایشگاهی، نوعی از خدمات هستند و یکی از مزایای پیادهسازی استاندارد ISO 9001 در آزمایشگاهها سادهتر شدن ارزیابی وضعیت این نوع سازمانها است که میتواند امکان هرنوع تصمیمگیری را به راحتی فراهم کند.
جهت دریافت نسخه کامل مقاله فایل پیوست را دریافت کنید.
مقدمه
ارایه خدمات، در مقایسه با تولید کالا از ویژگیهای خاصی برخوردار است. مهمترین این ویژگیها را میتوان اهمیت تاثیر انسان در زمینه ارایه خدمات، غیرملموس بودن خدمات، ارایه و مصرف همزمان و مواردی مانند آن دانست. ویژگی خدمات سبب شدهاست که بررسی، ارزیابی و بهبود آن به فرایندی حساس و نسبتا پیچیده تبدیل شود. از سوی دیگر، پیشرفت و توسعه در جهان امروز و تغییرات پرشتاب محیطی، آگاهی از تحولات را ضروری ساخته است. ضرورت امر برنامهریزی، امروز بر کسی پوشیده نیست؛ عدم اطمینان ناشی از تغییرات محیطی و کسب سود بیشتر، برنامهریزی را به صورت یک ضرورت انکارناپذیر در آورده است. واضح است که اجرای برنامهها بدون ارزیابی، عملا بیهوده خواهد بود و برای ارزیابی، ابزاری مناسب لازم است. یکی از موثرترین این ابزارها سیستمهای مدیریت کیفیت است. بهویژه در سازمانهای خدماتی که سیستمهای مدیریت کیفیت در بهبود روابط بین مشتری و سازمان میتوانند نقش موثری ایفا کنند. استاندارد ISO 9001 به اجرای اصول بر اساس سیستم و فرایند توجه دارد. همچنین از مهمترین ویژگیهای استاندارد ISO 9001 بخش مستندسازی آن است که ضمن توانمندسازی نیروی انسانی، کمک موثری به حفظ علم و دانش سازمان میکند و سرمایه انسانی سازمان را به نحو مطلوب حفظ مینماید. توانمندسازی نیروی انسانی یعنی ایجاد مجموعه ظرفیتهای لازم در کارکنان برای قادر ساختن آنان به ایجاد ارزش افزوده در سازمان و ایفای نقش و مسوولیتی که در سازمان بر عهده دارند و همچنین آمادگی پذیرش مسوولیتهای بیشتری که میتوانند داشته باشند به گونهای که با بهرهوری همراه باشد. فعالیتهای آزمایشگاهی، نوعی از خدمات هستند و یکی از مزایای پیادهسازی استاندارد ISO 9001 در آزمایشگاهها سادهتر شدن ارزیابی وضعیت این نوع سازمانها است که میتواند امکان هرنوع تصمیمگیری را به راحتی فراهم کند.
جهت دریافت نسخه کامل مقاله فایل پیوست را دریافت کنید.