موضوع خبر : فصلنامه تخصصی

عنوان خبر : شانزدهمین شماره فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران منتشر شد

تاریخ : 1395/12/15تعداد بازدید : 3286

شانزدهمین شماره فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران، ویژه زمستان 1395 منتشر شد. این فصلنامه، با همت کارشناسان و متخصصین عضو کارگروه‎های تخصصی شبکه آزمایشگاهی تهیه و منتشر می‎گردد. در این فصلنامه که به صورت کاملا الکترونیکی منتشر می‌شود، اخبار حوزه آزمایشگاهی و فعالیت‌های شبکه، مقالات تخصصی با محوریت تجهیزات آزمایشگاهی و استانداردهای کاربردی کالیبراسیون، انجام آزمون و مدیریت آزمایشگاه، منتشر می‌شود.

filereader.php?p1=main_3b7ff34426df8b23b


عناوین بخش‌های مختلف این شماره از فصلنامه به شرح زیر است:

* اخبار
- فعالیت کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی در زمستان 95؛
ارایه گزارش‌های برگزاری دوره آموزشی مجازی کانی‌شناسی سیلیکات‌ها توسط کارگروه تخصصی دستگاه‌های پرتو ایکس، کارگاه آموزشی تخصصی تئوری و عملی میکروسکوپ الکترونی روبشی نشر میدانی و برگزاری نشست کارگروه تخصصی TEM.

- انجام مقایسات بین آزمایشگاهی تجهیزات FE-SEM و XRF؛
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با هدف ایجاد بستر مناسب برای تضمین کیفیت نتایج اندازه‌گیری و آزمون در آزمایشگاه‌ها و حمایت از مراکز عضو برای بهبود و اطمینان از نتایج آزمون، با همکاری شرکت کیفیت گستر هوپاد و کارگروه‌های تخصصی دستگاه‌های SEM و پرتو ایکس اقدام به برگزاری طرح مطالعات بین آزمایشگاهی برای دو دستگاه FE-SEM و XRF نمود. عملکرد آزمایشگاه‌های شرکت‌کننده در این مقایسات ارزیابی شده و با هماهنگی دبیران کارگروه‌ها و شرکت مجری، جلساتی برای انجام اقدامات اصلاحی برای بهبود عملکرد و رفع نواقص موجود برگزار خواهد شد.

* استاندارد
- روش آزمون اندازه‌گیری کادمیوم در میوه‌ها، سبزیجات و محصولات مشتق شده به روش طیف‌سنجی جذب اتمی با اشتفاده از کوره گرافیت ISO 6561؛
در این آزمون ابتدا نمونه را به روش تر تجزیه می‌کنند و محلول قابل آنالیز تهیه می‌کنند. سپس کادمیوم را که بصورت محلول در نمونه است، اندازه‌گیری کرد. اندازه‌گیری بوسیله طیف‌سنج جذب اتمی- کوره گرافیتی انجام می‌شود. 

* مقالات
- کروماتوگرافی لایه نازک با عملکرد بالا؛
کروماتوگرافی لایه نازک با عملکرد بالا، فرم بهبودکروماتوگرافی لایه نازک است که با انجام خودکار کروماتوگرافی باعث افزایش تفکیک‌پذیری و اندازه‌گیری و کمی با دقت و صحت بالاتری می‌شود. این روش، دیگر روش‌های کروماتوگرافی نیست. در مقایسه با سایر کروماتوگرافی، زمان و هزینه آنالیز با این روش بسیار پایین در جای خود توانایی‌های منحصر به فردی را نیز دارا است.

- ارایه دو روش برای کالیبراسیون دستگاه میکروسکوپ الکترونی عبوری؛
با توسعه فناوری‌های مربوط به تصویربرداری، دستگاه‌های میکروسکوپ الکترونی عبوری5 بهبود زیادی پیدا کرده‌اند با این حال، کنترل کالیبراسیون این تجهیزات، امری مهم است به طوری که باید درستی بزرگ‌نمایی دستگاه ارزیابی شود. این موضوع باید همیشه مورد نظر باشد که بزرگ‌نمایی میکروسکوپ الکترونی عبوری به مرور تغییر می‌کند. بنابراین کالیبراسیون موضوعی مهم در تصویربرداری است. در این مقاله دو روش مختلف برای کالیبراسیون دستگاه میکروسکوپ الکترونی عبوری ارائه شده است و در ادامه تحلیل‌هایی درباره عدم قطعیت دستگاه مطرح می‌شود.

- میکروسکوپ الکتروشیمیایی روبشی؛
میکروسکوپ الکتروشیمیایی روبشی نوعی میکروسکوپ پروبی روبشی پیشرفته و دقیق بر پایه أصول الکتروشیمیایی بوده که تنوع اطلاعات بدست آمده از آن به ماهیت سوزن و برهم‌کنش سوزن با زیرپایه وابسته است و ابزاری قدرتمند برای مطالعه ساختارها و فرایندها در سیستم‌های میکرومتری و زیر میکرومتری است. 


- آیا آزمایشگاه‌های تک اپراتور می‌توانند بر همه الزامات استاندارد ISO/IEC 17025 منطبق باشند؟
این استاندارد بیان می‌کند که الزامات آن برای هر آزمایشگاهی جدا از تعداد کارکنان آن قابل اجرا است، در نتیجه الزامات این استاندارد شامل آزمایشگاه‌های تک اپراتور هم می‌شود. 


فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران به‌ صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
به منظور دریافت نسخه‌های مختلف این فصلنامه به نشانی www.IJLK.ir مراجعه نمایید.