موضوع خبر : آزمایشگاه ها , شبکه آزمایشگاهی , باشگاه مشتریان

عنوان خبر : دهمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو برگزار شد

تاریخ : 1391/02/16تعداد بازدید : 2489

دهمین گردهمایی مدیران مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه آزمایشگاهی نانو در تاریخ 13 اردیبهشت 1391 با حضور بیش از 70 نفر از مدیران و متخصصین آزمایشگاه‌های عضو شبکه، به میزبانی پژوهشکده نانوفناوری دانشگاه شیراز برگزار شد.
مهمترین مواردی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفتند عبارت بودند از:
·    پشتیبانی و راه اندازی دستگاه‌های آزمایشگاهی پیشرفته حوزه نانو؛
·    همکاری‌های متمرکز مراکز آزمایشگاهی کشور در حوزه فناوری نانو؛
·    استانداردسازی آزمایشگاهها و فعالیت‌های آزمایشگاهی؛
·    فعالیت علمی کارشناسان دستگاه‌های آزمایشگاهی در قالب کارگروه‌های تخصصی؛
·    آموزش تخصصی کارشناسان آزمایشگاه‌ها در حوزه کاربری دستگاه‌ها؛

درابتدای این برنامه، دکتر رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، پس از ارایه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در شبکه در سال 1390، برنامه‌های آتی شبکه در سال 1391 را اعلام کرد.
دکتر اسدی‌فرد، استقرار استاندارد ISO9001:2008 در شبکه را یکی از فعالیت‌های کاربردی و سودمند شبکه در سال 1390 بیان کرد و گفت: «در حال حاضر، 50 آزمایشگاه در قالب 41 عضو قطعی و 15 آزمایشگاه نیز به عنوان عضو آزمایشی در شبکه فعالیت می‌کنند». وی همچنین بیان کرد که با توجه به این‌که در دوسال اخیر یکی از اهداف اصلی شبکه افزایش همکاری‌های بین آزمایشگاهی بوده‌است، تا کنون، 16 تفاهم‌نامه همکاری بین آزمایشگاه‌ها امضا شده‌است که به دنبال آن، آزمایشگاه‌ها در زمینه‌هایی مانند تبادل نمونه و ارجاع مشتری، همکاری در آموزش کارشناسان و همچنین تعمیر و کالیبراسیون دستگاه‌ها، با یکدیگر همکاری می‌کنند.
سپس دکتر محمدحسین شیخی، رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه شیراز، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این پژوهشکده را ارایه کرد.
در ادامه، مهندس صدیقه صادق حسنی، مدیر کارگروه‌های تخصصی شبکه، گزارشی از عملکرد کارگروه‌های تخصصی دستگاه‌های TEM ،SPM ،X-Ray و SEM و کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون را ارایه کرده و از راه اندازی دو کارگروه جدید کروماتوگرافی  و آنالیز عنصری در سال جاری، خبر دادند. وی، انتشار مقاله‌های گوناگون در زمینه‌ی قابلیت‌های دستگاه‌ها، ترجمه‌ی استانداردهای کاربردی، ترجمه‌ی کتاب و برنامه‌ریزی برای تدوین استانداردهای ملی برای کاربری دستگاه‌های آزمایشگاهی را از جمله فعالیت‌های انجام شده در کارگروه‌ها، ذکر کرد.
دکتر مصطفی سعادت، معاون پژوهشی دانشگاه شیراز، دیگر سخنران این برنامه، با تبریک روز و معلم و خوشامدگویی به مهمانان، برگزاری چنین نشست‌هایی را موجب افزایش روابط بین مراکز آزمایشگاهی و تسریع و تسهیل در تأمین نیازهای آنها دانست.
در انتهای برنامه، شرکت‌کنندگان در این برنامه، از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه  شیراز بازدید کردند و به بحث و تبادل نظر در خصوص تجهیزات و راه‌های افزایش ارتباط با یکدیگر پرداختند.
این نشست با بازدید جمعی از دو مرکز دیدنی حافظیه و باغ ارم شیراز به پایان رسید.